Translate

10 Ağustos 2011 Çarşamba

Nasıl ve neden vejetaryen oldum?


Vejetaryen olmaya karar vermek herkes için farklı farklı süreçleri içinde barındırır. Benim vejetaryen olma nedenim aslında küçük bir kedi yavrusu yüzünden oldu. 2 yıl kadar önce hayatıma giren o kedi yavrusu hayatımın büyük bölümünü etkiler oldu.

Eskiden de hayvan sever bir insan olmakla birlikte o kedi yavrusu hayatıma girdiği anda yavaş yavaş ilerleyen bir süreçle hayvanların haklarını, onları aslında kendi dünyalarında nasıl ötekileştirdiğimizi fark etmeye başladım.
Sonra ne mi oldu? Önce ufaktan hayvanlar üzerinde deney yapan kurumları ve onların ürünlerini kullanmayı bıraktım. Geçtiğimiz aylarda da bu eti bırakma aşamasına kadar geldi. Bir gün ofisin yemek sırasında yemekte ne var konuşması yapılırken sıranın önünden biri ‘bonfile var’ dedi. Gayet normal olan bir cümleye hiç yadırgamadım sonra aynı kişi ‘dana bonfile’ dedi.

O anda bir ışık beynimde yandı mı denir kafamdan aşağıya kaynar su mu döküldü denir ne denir bilmiyorum ama ‘dana’ ‘bonfile’ kelimelerini ayrı ayrı beynimde birleştirdim ‘Dana ineğin yavrusu olandı dimi’ yani ‘Biz yavruları kesiyoruz. Aman Tanrım… Sakın bana bunu yaptığımızı söyleme…’

O an son et yiyişim oldu sanırsam… Ben Zilli yüzünden bu kararı verdim? Peki ya siz?

16 yorum:

  1. Eski bir bilinçsiz etyiyen olarak ben de kedimi beslemeye başlayınca vejeteryan oldum.

    Siteniz çok güzel, istanbul gerçekten vejeteryanlık konusunda problem. Özellikle insanların insana uzaylı gibi bakması. Ama çok da sorun değil. Bir de mutfağımızdaki mezeler o kadar iyi ki, zübeyir ocakbaşında bile aç kalmadım.

    Tebrik ediyorum.

    YanıtlaSil
  2. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  3. Benim vejeteryan olma sebebim 1 gece mantıklı düşünmemdir bakın anne baba oğlunu nası yetiştirise çocuk yetişdiği gibi olur yani bize et yemeyi alışkanlık ettiler bu hatayı her insan 15 16 yaşına kadar ama bir gece mantıklı düşündüğünüzde çok gizemli olur ve hayvanlara yazık olduğunu anlamış olursunuz insanların gözü körermiş bu normal bişi olmuş ALLAHIN emri diyip yiyolar e insanı şimdi diyiyorum insanı giysisiz düşünün ne görceksiniz bi hayvan bi canlı ve aklı olmadığını farz edin maymun türü bi mahlukat yani hayvan sınıfına girecez ee bizim gördüğümüz hayvanlar bizden dahamı düşük yani onlar çokmu alçak onlar insanlar için köle olarakmı yaratıldılar gidip bi hayvana sorsan derki ben öle bir anlaşma yaptığımı hatırlamıorum yani hayvanlar insanlar yesin diye yaratılmış ya gidin bi sorun hayvana hayvanın birazcık aklı olsa aynen öle der yani insanın kalbi güzel olursa eyer bakın insanlardan öncede canlılar oldu mutlaka ona bakarsan onlardan tek farkımız aklımızın olmasıdır.

    YanıtlaSil
  4. bu arada bu kararını çok beyendim ilerde herkez eti bıraksın diye bir düşüncem yok çünkü bırakılmıcağını biliyorum bu böle gidecek ama insanın kendi tercihi olur gerisi umrumda deil benim agzıma deymiyor et kim yerse yesin içim rahat mutluyum hayvanları yemediğimden dolayı ve hayvan derisinden giysileride giymiyorum çünkü ondan faydalanmamız için hiç bir hakkımız yok onun derisini giyorsun ama hakkını vermiyorsun bir insanın arabasını kullansan ya para verirsin yada oda senin bir şeyini kullanıp karşılığını alır insanlar hayvanları katledip yiyip ve derisinden kemiğinden faydalanıp mendil gibi atıyolar o hayvanın tepkisi ne olur sizce beddua etmezmi size konuşabilse küfür etmezmi ALLAH diye yalvarmazmı hatta aklı olsa bi çağresini bulup sizi halt edip yenmemek için kendini köprüden atmazmı ben bu işten hoşlanmıyorum 11 yıldır yemedim ve alıştım ama sıkıldığım bişi var milletin bana bu tür sorular sorması bi misafirlikteydim askerden yeni gelmiştim teyzemdeydim tavuklu pilav var yemekte kızartma kanat var çağresiz kaldım yemesem diicek niye yemiyon diicem bu sefer ben et yemiyorum diicekki vejateryenmisin desem ewt yazık diyicek tavuk yiyormusun hayır tavuklu çorba hayır balık hayır eee sen ne yiyorsun sebze diyince gülüyolar hep acıyolar işte bu tepkilere çok sinirleniyorum

    YanıtlaSil
  5. Anlamadığım şey ise bu kadar çok besin ögesi varken neden hala et yemekte bu kadar kararlılar? ya da et yemek denildiğinde şık bir tabak yerine akıllarına sırf yenilmek için öldürülen hayvanlar gelmiyor ya da asıl soru bu tercihe hala neden alışamayıp, iyileştirme çabasına girip bir de bunu ye tarzındaki tavsiyeleri devam ediyor?
    Blogunuz benim için çok faydalı oluyor teşekkür ederim :)

    http://gizemkolcak.blogspot.com/

    YanıtlaSil
  6. Mezbahaların duvarları camdan olsaydı herkes vejeteryan olurdu et yemek yamyamlıktır.

    YanıtlaSil
  7. Benim vejeteryan olma sebebim şudur;
    Ben zaten çok büyük bir hayvanseverimdir. Sokak köpeklerini, kedilerini, çingene atlarını gördükçe gözyaşlarımı tutamıyorum. Benim dayım vegan olduğunda şöyle bi' düşündüm. At binmeye giderken takip ettiğimiz yolda bir kasap vardı. Herkesin önünde hayvancağızların başını kesiyor ve ölü bedenlerini şişiriyorlardı. Onları bu halde gördükçe içim acıyordu. Kurban bayramı, son etimi yedim. Vejeteryan olduktan sonra ete "pişmiş ceset" demeye başladım. Nedense bu şekilde çağırınca "insanlar" rahatsız oluyorlar. Neden böyle düşünüyorlar anlamıyorum. Onlar, bizim onları yememiz için mi yaratıldı? Bize sütlerini, tüylerini, yumurtalarını veren hayvanlara neden ihanet ediyoruz? Onları keserken hiç mi gözlerine bakmıyoruz? O parlayan ve ağlayan gözlerine hiç mi denk gelmiyoruz? İnsan yiyeceğim deyince herkes iğrenir ve konu günaha gider. Biz de hayvanız oysaki. Hayvan hücresine sahibiz. Sokaktaki köpeğe acıyıp, araba çarpan veya hunharca katledilen kediyi koruyan bir insan, neden tavuk veya dana yer anlayamıyorum. Şu an 15 yaşındayım. Erken yaşta akıllandığım için mutluyum. Son olarak okulda "vejeteryanım" dediğim arkadaşımın vejeteryanın ne olduğunu açıkladığımda "oha abartma ne yiyorsun sen, etsiz yaşanılır mı" dediği günden beri ona farklı gözle bakıyorum. İşte bu şekilde görüyorlar "insanlar" bizleri.

    YanıtlaSil
  8. Merhaba ailemde ve arkadaş çevremde bu konuyu ciddi ve gayri ciddi düşünen sadece benim... Hikayemiz ayni herşeyi başlatan bir köpek arkasından kurtarılan onlarcasi... Ve artik buyukbaslari da çok sevme hali ruhlarını duyabilmek...
    Asamadigim tek konu şu.. kopegime bile et yedirirken nasıl korunacak bu hayvanların hakları ?
    Ne komik olmak istiyorum. Ne cani.. yazinidaki gibi bonfile diyince guzell.. köfte diyince güzel.. hayvanların güzelmiş.. kuzu güzelmiş diyince gerçekler geliyor gözümün önüne evet kuzu güzeldir
    :(
    Nasıl basliycam bilemiyorum.. birinin bana kancayı takması lazim

    YanıtlaSil
  9. Ben 16 yaşındayım ve arkadaşlarımın hepsi etobur çevremde vejeteryan olduğum için herkes üstüme geliyor dalga geçiyor benimle aynı şeyi hayvanseverliğim içinde yapıyorlar. Neden et yemiyorsun Allah öyle emretmiş yemen lazım gibi şeylerle karşılaşıyorum sadece 3 aydır böyle şeyleri duyuyorum daha önümde yıllar var. Okul bittikten sonra hayatıma benim gibi düşünen insanları sokmak istiyorum sürekli et yiyen kararlarıma saygı duymayan birisiyle arkadaş olamam. Et yememeye karar verdiğim gün internet sayfası üzerinden birisiyle konuşuyordum kedi köpeklerle ilgilenen kendi sayfası olan birisiyle bana kendi sayfasını beğenmem için attığında kurban bayramını desteklediğini ve yaygınlaşmasını istediği yazıyordu sayfada. Bende özür dileyerek onu beğenmeyeceğimi söyledim ve çok kötü hakaretler işittim. Daha öncesinden zaten son zamanlarda et yediğimde midem bulanıyordu ablam zaten 1. Yılını tamamlamıştı her et yediğimde bana sen şuan danaları kuzuları yiyorsun dediğinde daha da uzaklaştım etten. Ve o konuşmadan sonra yememeye karar verdim. Kokusu görüntüsü beni rahatsız ediyor sanki ağzıma atsam mee sesi çıkaracak gibi hissediyorum. 2 buçuk yıl önce bizde bir köpek sahibi olduk geçen sene sokaktaki hayvanlara bakıyor mama su veriyoruz ve kaza geçirmiş olanlara tedavi imkanı sağlıyoruz. Köpeğimiz olmasa bunların hiç birini yapamadık çünkü baba tarafım tam bir etobur bize hayvanseverliği yemek konusunda çok iyi aşılamışlardı onları sevmem gerektiği değil yemem gerektiğini öğretmişlerdi ben artık sevdiğim dokunduğum şeyleri yiyemem bir gün vegan olmak istiyorum türkiyeye vegan yiyecekler geldiği zaman imkanımız yeterse olmak istiyorum

    YanıtlaSil
  10. Neden vejeteryan oldum? Her vejeteryan yada vegan gibi bende hayvan aşığıyım. İnsan sevdiği bi şeyi neden yer ki. Daha sonra barınaklarda çalıştım ve orada hayvanlara gösterilen davranışlar içler acısıydı şikayetlerimi edip oradan kavga edip ayrıldım. Tabi bütün barınaklar öyle değil. Fatih belediyesi çok iyi çalışıyor. Daha sonra earthlings adlı filmi izledim. İzlerken göz yaşlarıma hakim olamadım kendimden utandım o an kendimi öldürebilirdim bile. Sonra tabi ki bir daha ağzıma sürmedim eti. Günler geçti ve artık annem et yemediğimi fark etti ve neden yemediğimi sordu. Ona anlattım ve saçmalama allah bize onları yiyelim diye yolladı dedi i. Bu sadece annemin değil yakınımdaki herles bunu söyledi. Tabi ki böyle bir şey yok her canlının yaşam hakkı vardır ve bir canı sadece allah alabilirdi. Daha sonra kurban bayramında babamın aldığı koyunu gördüm ve gözünden yaş geldiğini fark ettim dayanamayıp yerde duran bıçağı aldım. Koyun iple duvara bağlanmıştı o ipi kestim ve koyun kaçtı. Bir daha bulamadılar tabi ki çok kötü bir dayak yemiştim. Pişmanmıyım hayır yine olsa yine yaparım. İşte budur benim hikayem 17 yaşındayım ve 4 yıldır vejeteryanım şunuda belirtmek istiyorum 6 kişiyi vejeteryan 2 kişiyide vegan olmaya ikna ettim. Devamı da gelecek elbette

    YanıtlaSil
  11. Merhaba, ben de pesko-vejeteryan olarak besleniyorum. Yaklasik alti ay olacak. 17 yasindayim ve en rahatsiz olsugum sey sekeri ve kolestrolu olan biyololoji ve saglik konusunda hicbir sey bilmeyen amca ve teyzelerin -ozellikle teyzelerin- 'ama proteinsiz kalirsin' 'ama o hayvanlar bizim yememiz icin var' 'ama et yemezsen salak olursun' gibi cehalet ve kabalik kusan tepkileri. Kan degerlerim dusmedi, sekerim ve kolestrolum doktorumu bile sasirtacak kadar iyi ve vejeteryan olmadan once kilolu degildim ama ufak ufak vermek istedigim ama universiteye hazirlanma yilim oldugu ici vakit ayiramadigim kilolarim vardi. Vejeteryan olduktan sonra gayet hizli ve saglikli bir sekilde cogunu verdim. Benim anlatmak istedigim bir sey daha var. Ben eti cok seviyodum. Bir gun bir arkadasim vejeteryan oldu ve facebookta bunun uzerine seyler paylasmaya basladi. Artik et yerken rahatsiz oluyodum ama bir turlu kesemiyodum. Birazdan soylicegim sey belki bazilarini kizdiricak ama napalim benim hikayem de boyle. Biyoloji dersinde besin pramidini isledik. Bir canlinin bir kilosunun olusabilmesi icin 10 kilo besin tuketmesi gerekiyor. Mesela 5 kilo bir kartalin hayatta kalabilmesi icin 50 kilo yilan -yani beslendigi, alt basamagindaki canli- yemesi, o yilanladin beslenebilmesi icin 500 kilo tavsan vs yemesi, o tavsanlarin beslenebilmesi icinse 5.000 kilo ot yemeleri gerekir. Ve sunu dusundum. Bir 500 gram et yerken dolayli olarak 5 kilo ot tuketmis oluyoruz. Ve cogu cifliklerde hayvanlar kesilebilmek icin uretiliyor. Birakin Afrikada, Guney Afrikada, Asyada, hatta o kadar uzaga gitmeden Istanbulun bile kimi ilcelerinde insanlar sebze alamiyorken benim 5 kilo sebzeyi 0.5 kilo et ile tuketmem dogru mu, kimimiz piramidin ikinci basamagindan beslenirken kimileri birinci basamaktan yemek bulamiyosa hepimiz ilk basamaktan beslensek ve hepimiz doysak olmaz mi diye dusundum. Bu yuzden pesko-vejeteryan oldum cunku baliklarin besin maddeleri yani planktonlar bizim besin maddemiz olamiyor. Bu kismi bircok kisiye sacma gelebilir ama ben buna inaniyorum. Ayrica balik -asiri tuketmeden tabii- vucudumuz icin cok da faydali.
    -M

    YanıtlaSil
  12. Vejeteryan beslenme planlarımızı her gün size özel olarak şef aşcılarımız tarafından hazırlayıp adresinize teslim ediyoruz

    http://www.diyemse.com/beslenme-planlarimiz/vejeteryan

    YanıtlaSil
  13. Henüz 16 yaşındayım, bundan 2 ay önceye kadar et yemeye bayılan birisiydim. Pirzola mı dersiniz kokoreç mi dersiniz her şeyi yerdim. Fakat hayvanları da çok sever ve korurdum. Zamanla kendi içimde çeliştiğimi farkettim. Sordum ve araştırdım, düşündüm ve karar verdim. Pesko vejetaryen olma adımlarına başladım. Henüz et yemeyi tamamen kesmedim vücudumun dengesini alt üst etmemek için ama kendimi zamanla soğutuyorum. Bazı insanlar vejetaryen olamasa bile et yemeyi azaltmalılar. Hayvanların birbirini yemesini düzen olarak görüyorum lakin biz bu düzeni alt üst ediyoruz. Kiminiz gelip yememiz için üretilen hayvanlar var der ki bu da doğaya aykırı bir hareket. Bu tür toplu olarak beslenen hayvanlar her şeyden habersiz soyutlanmış halde yiyip duruyorlar.Ne için? Birileri para kazansın biz de doyalım diye. Kendimi böyle daha huzurlu hissedeceğimi düşünüyorum. Ha son olarak beni buna iten tam bir neden yok, zamanla gelişti

    YanıtlaSil
  14. ben 32 yaşıma kadar vejetaryenleri asla anlamadım ve et yemeği severdim, belgesel izlemeye başlayınca et yerken midem bulanmaya başladı, iştahla yediğim et yemeklerini yiyemez oldum, 1 ay kadar geçer diye bekledim ama geçmediği gibi artık et yenen mekana giremez, kokusuna bile dayanamaz oldum, şimdi 33 yaşımdayım ve 1 yıldır et ağzıma girmez oldu

    YanıtlaSil
  15. Fanatizm dolu yorumlar gerçekten çok hoş. Ancak bu kadar iddialı olmamakta fayda var. İnsan et yemeyi lezzet için yapıyor doğrudur. Ancak et yemeye mahkumdur da. Bir hekim olarak 100 lerce(sayı abartı gelmesin, biraz yaşça ileriyim) vejetaryen hastamın belli bir yıldan sonra (ortalama 15 - 20) hayatta kalmak için et yemek zorunda olduklarını ve bunun için bir başlangıç diyeti yapmamı istediklerine şahit oldum. Ondan dolayı et yemenin bir tercih olmadığını belirtir, büyük konuşmamanızı tavsiye ederim. Zira bir gün tekrar yiyecek olmanız muhtemeldir.

    YanıtlaSil
  16. Ben vejetaryen olmaya karar vereli aslında bir hafta oldu. 21 yaşındayım ve yaklaşık bir bir buçuk yıldır bu konuyu ara ara düşünüyordum. Üniversitemde birçok vegan ve vejetaryen arkadaş bulunuyor ayrıca yemekhane vegan menü çıkarılıyor. Bu bakımdan şanslıyım. Beni vejetaryen olmaya iten sebep etin endüstrileşmesi ve et tüketiminin çılgın boyutlara ulaşması. Bu tüketim çılgınlığına ve bu tarz bir dayatmaya kendimce hayır demiş oluyorum. Yemeksepetinde sipariş vermek istemiştik geçen gün ve listedeki 15 mekanın 10u döner-kebap biri kokoreç biri sushi idi. Bu döngü devam edebilsin diye hayvanların ne şartlar altında yetiştirildiğini ne şartlar altında kesildiğini az çok biliyoruz. Bu acımasız ve bilinçsiz döngünün bir parçası olmak istemediğime karar verdim.

    YanıtlaSil

Yorumlarınız bu blogun gelişimini sağlayacaktır. Yorumlarınız için şimdiden hepinize teşekkür ederim...